20 November 2007

NYEPI 2006

2006, Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesia. Aku ke sana kerana tugas.

pantai tanjung ann yg sangat virgin


rumah makan atas air di Lombok

Lombok sebuah pulau yg separuh virgin, sebahagian sudah diteroka, sebahagian lain belum, tak spt Bali yg sudah habis diteroka. Tinggal di Hotel Lombok Raya dan aktiviti banyak di kawasan pantai. Agak sepi semasa aku di sana jadi kurang org, ramainya ke Bali kerana adanya Pesta Sambutan Tahun Baru Hindu 2006 atau lebih dikenali sebagai Nyepi.

Pada ptg Nyepi (1hb menurut kelender Hindu Indonesia) satu pesta besar disambut dari petang sampai malam. Perarakan dibuat dgn ratusan kumpulan membawa patung2 (dipanggil Ogoh-ogoh) melalui jln2 utama di Kota Mataram, Ibu Negeri Nusa Tenggara Barat.

Beribu-ribu manusia dekat dan jauh datang menonton pesta besar ini. Ogoh-ogoh ini lambang 'kejahatan yang ditawan' yg kemudian pada mlm nya akan dibakar seolah-olah mereka menumpaskan kejahatan tersebut.

Suka diingat bhw hindu di Indonesia agak berbeza dgn hindu di tempat lain dunia termasuk M'sia.





Dan keesokkan harinya mereka akan tinggal di rumah tak boleh keluar. Semua aktiviti terhenti dan kalau di Bali seluruh pulau itu terhenti aktivitinya dan akan ditangkap kalau keluar rumah. Sehari sahaja, sunyi sepi.

Makanya di namakan Nyepi (cuti umum di Indonesia).


Nak ke Lombok?? Ask me!!

No comments: