10 July 2010

SAMBAL LONTE

Salam Sayang semua...

Esok plannya Abg Bear nak ke Tambunan, saja dengan tujuan melawat lawat kawasan. Jadi untuk sarapan pagi Abg Bear bermurah hati nak menyediakan satu menu simple jer iaitu jemput jemput bawang. Kat tempat lain agaknya diorang panggil mende ni cekodok lah tapi kat tempat Abg Bear besar kat Johor sana ini dipanggil gitu.

Tapi yg nak ditunjuk kat sini bukan tu tapi pencicahnya iaitu sambal lonte yang simple sangat membuatnya. Konon ini adalah resepi jawa, wallahualam...

Konon pada zaman dulu mak bapak orang2 jawa ni sibuk bekerja di ladang. Jadi untuk menjimatkan masa mereka diciptakan sambal ni yang bertujuan boleh di makan lagi dan lagi esok lusanya kalau tak habis, kira tahan lama lah sambal ni. Melainkan kalau nak perabih hari tu jugak maka dibuat dengan tambahan yang lain lain. Biasanya dibuat dalam kuantiti yang banyak betul so boleh simpan.

Bahannya cuma lada cili kecik (atau lada kering kalau suka), ikan bilis dan garam. Tu jer... senang buat senang makan senang simpan esok esok ulang lagi.


bahan utama ialah ikan bilis dan jugak...


cili kecik... nak pakai lada kering pun boleh

Mula mula ikan bilis ngan lada cili tu digoreng (cili goreng separuh garing, ikan bilis digoreng garing)... masuk dalam lesung, tumbuk dan tadaaaaaa... sudah siap, boleh dimakan sesuka hati nak makan ngan apa pun.


goreng garing ikan bilis


goreng separuh garing cili kering


pas tu tumbuk lumat dengan dimasukkan garam... dah siap.. senangkan??

Biasanya Abg Bear buat banyak2 lah letak kat dalam peti sejuk, dah tu takder lauk ke atau nak tambah ker keluarkan lah... sodapppppp...

Salam Sayang Beruang Madu


3 comments:

Anonymous said...

aiyooo.. suka makan cili sangat2... JR memang tak bleh... usus takleh terima sangat pedas2 nie... hahaha...

JRP aka. JR

@xiM said...

kak tie terer buat mender ni..maklum lah ex husbandnya kan dulu orang jawa..memang sodap makan ngan nasik panas panas!!

Beruang Madu said...

betul betul betul - aiyooo ni sampai dua tahun aku kena komen entry Azim nih... tunggu yer...