28 January 2008

ANUGERAH JUARA LAGU

dimulakan ngan gamba Amri, satu-sebab dia hensem, dua-sebab nak tunjuk dia dah pulih dari denggi aritu... org kata dia makin kurus, aku kata dia makin boroi...

Sebenarnya aku dah lama tak ikut perkembangan muzik tanahair. Tapi sengaja nak makan2 ngan member baru dan lama kan... aku wat makan2 mengambil sempena Juara Lagu.

Tu..tu.. (sambil muncungkan mulut) si Heri tu yg tunjuk pis tu... pakar benor dia pasal muzik, sampai dapat teka sapa yg menang... respek aku!!

Kesian kat member2 aku naik menyampah sbb setiap kali keluar satu artis, aku mesti tanya... 'sapa tu??' so kenalah diorang jawab asal usul penyanyi tu dari akademi mana dari pertandingan mana dan sebagainya. Biasalah org tua... malas nak layan muzik2 ni.

Aku heppi sbb makan2 ni lah yg menyatukan kengkawan aku nan beberapa belas tu...

ape jer lah gossip si Heri ngan King Kong tu??? Konfuse aku...

sebab King Kong tak reti dok setempat sudahnya dapatlah kerusi second kelas, takder sandar pas tu dok pun teleng dari tepi... sama lah macam aku...
(erghhh..tak suka gamba tepi... nampak second chin aku)


Cerita pasal makan kami sempat masak beberapa jenis jer... Nasi Kunyit Mira, Rendang Aneka Sari, Ayam Anak Mami dan Sayur Campur Baik Pulau. Wah...nama... ganas nya!! Gambar cantik2 ada kat blog Shah yer... aku nak cerita satu jer... Nasi Kunyit Mira... napelah name dia cam tu???

Nasi ni warnanya kuning macam Mira... masa aku masak terlampau menyibuk kat kaki maka dapat nama dia
Nasi Kunyit Mira


Sebenarnya ada kesilapan teknikal masa masak nasi kunyit tu. Nasi asalnya terlalulah masin ya amat... kesilapan besar terbubuh garam 2 kali. Punyalah menggelabah aku terus masak nasi putih sebagai pengganti sama banyak... 10 cawan.

Bila Shah bangun, dia bagi idea suruh campurkan dua2 nasi tu dah tu bubuh pewarna kuning telur... Tadaaa... sebijik macam nasi beriyani... cantik tak???? Tengkiu Shah... aku dah panik giler... nak nanges pun ada...

Ini ramuan nasi kunyit yer: Beras Basmathi, kunyit, bwg (besar, kecik, putih), ketumbar, jintan, bunga lawang. cengkih, kayu manis, pelaga, daun pandan, minyak sapi dan susu cair Ideal.

Segala bawang, kunyit di blender hancur dan tumis lepas tumis rempah yg lain dgn minyak sapi. Pas tu masukkan beras biar goreng kejap. Pas tu masukkan air secukupnya dan masukkan garam, susu cair dan daun pandan dah tu biarkan tanak.. dah siap... senang jer.

No comments: