15 January 2008

CERITA KECIL PASAL BINTANG 1

Bila malam gelap takder awan... bintang bertaburan dari Galaksi kita Bima Sakti (Milky Way). Aku ada cerita pasal bintang dari masa kecik aku... gini ceritanya...

Masa aku kecik ant 10-15 tahun, aku sgt berminat psl bintang. Aku suka tengok bintang, baca psl bintang dan tanya itu ini psl bintang.

Biasanya, dlm bln Ramadan slps solat terawih, aku dan kengkawan aku, akan bermain unggun api. Segala kayu kering dan sabut kelapa, kami bakar wat unggun api, bwk makanan lebih berbuka dan berborak sampai tgh mlm. Oleh kerana aku 'advance' sikit pasal bintang ni maka akulah yg biasa bercerita.

Bnyk2 mende yg aku tertarik ialah pasal 'bintang kembara' (travelling star). Buku2 masa tu ada cerita ttg bintang ni, tapi tak cerita apasal lah bintang tu berjalan dan aku sendiri pernah lihat bukan sekali tapi banyak kali.

Nak jadi cerita, pada satu malam dlm bulan Ramadan jugak (umor aku 13 tahun), aku skali lagi nampak bintang jenis ni. Bergerak kanan ke kiri. Kali ni agak beza sbb selalunya dia semakin malap tapi kali ni makin terang.

Sampai satu point tu dia berhenti... jeng jeng jeng!!! Apasal yer?? Tetiba bintang ni berputar satu bentuk bulatan dgn satu bintang lain. Maksudnya kalau bintang kembara tadi bintang A, maka ada satu bintang B telah berputar amik tmpt bintang A tadi dan bintang A amik tempat bintang B. Kemudian bintang B tadi pulak bergerak ke ke kanan dan semakin malap dan terus hilang. Faham tak?? Tak faham angkat tangan yer... sila tanya..

Aku tanaklah cerita kat orang banyak, nanti kata polong lah, tuju2 lah, hantu bungkuslah jadi aku diamkan jer smpi skrg ni baru cerita kat korang.

ini buruj biduk...letaknya sentiasa di utara, jadi kalau sesat kat memana dan nampak buruj ni maka itulah hala utara yer... oh ye buruj tu ialah kumpulan bintang2

yg terang sebutir kat kiri tu Bintang Kejora (planet Marikh), bintang paling terang kat langit, dan sebelahnya tu Buruj Pemburu (Orion)... sekadar pengetahuan jer...

Kesimpulan yg aku buat... sebenarnya bintang tu ditukar Allah dgn bintang baru sebab dah sampai masa ajalnya, nak dimusnahkan. Dan bintang tu bergerak ke kanan kiri tu adalah salah penglihatan kita. Bintang tu bergerak atas ke bawah sebenarnya dan sbb bentuk bumi bulat, kita nampak seolah2 dia bergerak kanan ke kiri dan sebaliknya.

Amacam... best tak pengalaman aku??... kalau ada cerita menarik pasal bintang, share lah kat sini... boleh!!?


p/s: Idea ni aku dpt dari blog MIM yg bermlm di gurun. Dan semua gambar dapat dari website Astronomy Pic of the Day Archive.

No comments: