23 January 2008

CERITA KECIL PASAL BINTANG 2

Aritu aku ada citer pasal pertukaran bintang yg aku tengok masa kecik2 lagi umo 13 tahun.. dan skrg aku nak citer pasal satu fenomena alam lain yg jugak aku tengok masa kecik.

Umah aku kat kg tu doknya nun kat atas bukit, dan sistem air kat sana diorang pam air bawah ke atas. Jadi bila org bawah banyak guna air, org atas keringlah.

Jadi umah kami dan sekitarnya selalulah terputus bekalan air. 10 tahun awal kami pindah ke sana lagi sakit... paip air yg ada kami kongsi ramai2. Takperlah itu cerita dulu, skrg dah ok sikit.

Jadi utk ke sekolah kami kena bagun awal2 pagi dlm kul 4 utk mandi kat sungai, gelap2 tau. Naik motor dlm 5 km gitu, sbb Abah aku tu wat part time menoreh getah kat kebun org. Jadi kena bangun awal.

On the way yg kami naik motor berempat berlima tu, aku selalu terpandang kat langit ada satu lingkaran awan gergasi bagai cincin gitu kat tengah2 langit. Aku pasti itu awan, tapi bulatan tu simetri sangat dan besarnya 1/3 dari luas langit dlm pandangan mata kasar. Besar kan...?? Di tengah2 lingkaran tu ialah bulan mengambang penuh dgn sebutir bintang dekat ngan dia. Tak tahulah bintang apakan.

Aku tak tahu start kul berapa fenomena ni mula dan kul berapa abis. Tak penting bagi aku masa tu... aku tahu gi mandi kat sungai, balik... abis cerita. Dan sbb aku mandi sungai tu almost hari2 jadi setiap kali bulan mengambang penuh (takder awan yer...) barulah aku nampak. Lain subuh takdak...

Apa tu yer...?? Kalau sesiapa ada penjelasan. Gambar kat sini cuma hiasan, puas aku carik dah tapi tak jumpa pun gamba mende tu... agaknya takder org larat nak bangun kul 4 tak... hehehehhehe.... kalau sekarang aku pun tak larat...

Sebelum tutup kedai malam ni, ini gambar yg dihantar oleh Chen dari Penang, suasana sambutan Thaipusam di jalan Waterfall, Penang sebentar tadi. Kelapa bertimbun2 dipecahkan.

Happy Thaipusam and selamat bercuti semua... salam sayang Beruang Madu

No comments: