29 December 2007

DALAM PERSAMAAN

Dapat phone call dari kawan lama, Dett (bukan nama sebenar). Seorang yg dah berjawatan besar dlm syarikat dia yet so polite to me, I respect him so much, still call me 'Abang' macam mula-mula kenal dulu walhal dah boleh nak dapat 'Dato' dah jawatan dia tu.

Dalam sopan santun tu, dah dua bininya, sorang Malaysian, sorang Indon high class punya. Ceritanya dia nak tukar warganegara dan nak bawak bini dua dua ke Australia. Ada jawatan besar dia dapat kat sana.

Aku tanya 'ko Dett dah fikir masak masak ker, itu negeri orang Dett'.

Dia jawab 'Dah... dah masak dah bang, saya skrg harus berfikir yg saya ni warga dunia dan bukan hanya warga Malaysia' Uiihhhh... kedu kejap aku..

'Kasihan dunia skrg bang, dlm bnyk persamaan, kita selalu cari perbezaan, warna kulitlah, agamalah, negaralah, negerilah, daerahlah, suku kaumlah... sampai terlupa kita ada satu persamaan iaitu kita kan sama sama manusia'

Aku terus terdiam... betul gak...hmmm..oklah! pegilah Dett..jangan lupa kat abang sudah.

Beruang Madu - uwaaaaaa.... nak gi New Zealand...!!!!

No comments: