07 December 2007

TALAK

Benda halal yg paling dibenci Allah.

Ke mahkamah syariah hari ni utk mendengar permohonan wali hakim Tijah sebab bapak Tijah tak dapat ditemui. Alhamdullilah lulus dan tak lama lagi Tijah akan kahwin ngan Ajib.

Tapi kan dari berpuluh-puluh kes sebelah pagi, 95% kes cerai. Aduh!!..sedeynya aku tengok.

Ada yg berpuluh tahun kahwin, dah ada cucu baru nak bercerai.

Ada yg gelojoh sangat, lom cerita cerai dah cerita nafkah sampai kena tengking ngan hakim.

Ada pulak yg tersalah sebut, saja memain jer cakap 'aku lepaskan ko!!' macam masa makan, tersalah amik botol kicap ngan botol sos tiram, pas tu tanya pulak kat hakim 'boleh ker macam tu?'. Halamak!... sekali hakim sergah:

"Kenapa tanya saya pulak? Awak ingat ni tempat bertanya ker?!!" terkebil kebil mamat tu...

Memainlah soal cerai cerai ni...

dengan ini awak bercerai dengan talak satu...

Kat mahkamah ni kalau bercerai menghilangkan ego lelaki sebab kuasa cerai ditangan lelaki tapi hakim yg putuskan boleh atau tidak, begitu gak ngan fasakh perempuan, takleh senang-senang mintak... suka jugak aku tengok cara hakim tu... sentiasa jer cakap... 'berunding dulu! berunding dulu! takleh berunding pegi kaunseling'. Jadi walau berpuluh kes mintak cerai, hanya dua jer yg lepas. Caya lah Yang Arif...!!!

Sebelum penutup entry ni, aku nak tunjuk sikit toilet kat mahkamah ni...

Mak aii!! rendahnya tingkap tu, jenguk seinci kat luar tu nampaklah abang-abang kat cafe sebelah tu tgh masak dan dongak ke atas nampaklah lrt putra lalu...

hehehhe dan ko rela ke nak mencangkung kat situ??... tidakkkk!!! cermin transparent lagikkk!!!

No comments: