06 December 2007

MISAI KUCING

Sebelum balik dari Jerantut, kakak aku bagi hadiah kat aku selain dari pokok bunga yg tak pernah aku tengok sebelum ni. Kalau korang pernah tu lain ceritalah.

Hadiah tu ialah 4 bungkus misai kucing yg telah dikeringkan untuk diminum bagai teh. Ini perubatan tradisional. Masa kat umah Mak Teh, aku diberitahu inilah pokok misai kucing tu... betul ker??


Jadi instruction kat bungkusan di bawah ni berbunyi begini:

MISAI KUCING / ORTHOSIPHON STEMINEUS

Khasiatnya:
- Merawat kencing manis, darah tinggi dan gout.
- Memperbaikki saluran kencing dan buah pinggang bagi membantu mengelakkan panyakit batu karang.
- Membantu membuang asid urik yg berlebihan dlm badan.

Cara penggunaannya: Rendamkan/ rebuskan sedikit daun misai kucing ke dalam air panas sehingga patinya keluar. Tapis dan minum apabila suam.


Negatifnya...aku tanak ada penyakit. Positifnya...aku nak terus sihat. Nasihat dari kawan aku dulu Dr Zam begini:

"Life start at 40 bermaksud pada usia 30an, berlaku tarik menarik antara tubuh dan penyakit, by 40 kalau kita sihat, akan terus sihat, kalau kita sakit akan terus sakit."

Menurut kakak aku misai kucing yg dijual ni memang bagus sebab telah memulihkan Abang ipar aku yg berpenyakit dan ianya diambil dari pokok terus dikeringkan dan dibungkus, tak ada campuran bahan-bahan lain. Jadi aku akan cuba rutin minuman ni sementara Shah mengekalkan rutin teh cina dia.

Wish me luck!!

No comments: